انواع دست مصنوعی

دست مصنوعی بر اساس نیاز و بودجه فرد متقاضی طراحی و ساخته می‌شود. دست مصنوعی به افراد کمک می‌کند بتوانند به اهداف خود اعم از زیبایی تا عملکردی دست پیدا کنند. تعداد زیادی از افرادی که انگشت دست یا شست آن‌ها قطع شده است از یک پروتز مصنوعی برای انجام کار یا فعالیت‌های جسمانی خود استفاده می‌کنند و از یک پروتز دیگر برای انجام فعالیت‌های اجتماعی بهره می‌گیرند. پروتز الکتریکی دست و انگشت عملکرد خوبی دارند و برای آن دسته از افرادی طراحی شده‌اند که می‌خواهند عملکرد دست خود را بهبود ببخشند. پروتز دست و انگشت که با قدرت بدن کار می‌کنند یک انتخاب عالی برای افرادی است که به انجام امور کاری یا فعالیت جسمانی سنگین می‌پردازند. دست و انگشت سیلیکونی برای افرادی که فعالیت جسمانی سبکی دارند مناسب است و ظاهری طبیعی تر دارد که با رنگ و ساختار پوست مطابقت دارد.

پروتز الکتریکی دست و انگشت:

پروتزهای مایوالکتریک برای همه افرادی که یک دست یا چند انگشت خود را از دست داده‌اند طراحی شده و در دسترس این افراد قرار دارد. این نوع دست مصنوعی برای افرادی که فعالیت جسمانی و کاری آن‌ها سبک تا متوسط است کارایی بالایی دارند. افرادی که قسمتی از دست آن‌ها قطع شده است و می‌خواهند کنترل انگشتان خود را به دست بیاورند پروتز مصنوعی مایوالکتریک یک انتخاب عالی برای آن‌ها محسوب می‌شود. این نوع پروتز شباهت زیادی به دست و بازوی طبیعی دارد و جایگزین مناسبی برای اندام قطع شده محسوب می‌شود. این نوع پروتزها نیازی به بند مخصوص ندارند و به وسیله امواج الکتریکی عضو باقیمانده و اعصاب آن به خوبی کنترل می‌شوند. مشکلی که در خصوص این نوع پروتزها وجود دارد این است که قیمت آن‌ها زیاد است و باتری آن‌ها نیاز به شارژ شدن دارد. از سوی دیگر مدت زیادی طول می‌کشد تا بیمار بتواند به کمک متخصص با این وسیله آشنایی کامل پیدا کند و سازگاری‌های لازم ایجاد گردد.

پروتز دست و انگشت مصنوعی که به کمک انرژی بدن کار می‌کنند:

پروتز مصنوعی دست و انگشت که به کمک انرژی بدن کار می‌کنند قوی ترین و بادوام ترین پروتزها برای دست و انگشت شست قطع شده محسوب می‌شوند‌. شرکت‌های مختلفی به تولید پروتزهای متفاوتی برای انواع دست و انگشت قطع شده می‌پردازند تا بتوانند به قربانیان حوادث مختلف کمک کنند.

انگشت مصنوعی که به کمک سیم مخصوص کار می‌کند:

این نوع پروتز انگشت مصنوعی به کمک سیم‌های نایلونی کنترل می‌شود و توسط یک بند مخصوص به دور مچ متصل می‌شوند. هنگامی ‌که شما انگشت یا مچ دست خود را بچرخانید انگشت مصنوعی خم می‌شود. در صورتی که شما به قدرت و پایداری بیشتر پروتز نیاز داشته باشید متخصص ساخت پروتز مصنوعی اقدام به ساخت پروتز دست توسط تیتانیوم خواهد کرد.

پروتز منفعل کارکردی دست:

پروتز منفعل کارکردی دست دارای قطعات متمرکز نیست اما می‌توان از آن برای حمل کردن، کشیدن، هل دادن و ثابت کردن اشیا استفاده کرد. این نوع پروتز با تهیه قالب از دست دیگر ساخته می‌شود و با رنگ و ساختار پوست مطابقت دارد تا کمتر باعث جلب توجه شود. این نوع پروتز دست معمولا ساختار فلزی دارد و روکش آن از مواد سبک از قبیل سیلیکون یا کائوچو است. افرادی که دست یا انگشت آن‌ها به طور کامل از بین رفته است می‌توانند از این نون پروتز برای جایگزین کردن بخش آسیب دیده استفاده کنند.

عملکرد دست مصنوعی الکتریکی:

پروتزهای مایوالکتریک به طور مستقیم توسط امواجی که از مغز شما ارسال می‌شوند کنترل می‌گردند. پروتزهایی که در آینده ساخته خواهند شد قادر خواهند بود به امواج دریافتی پاسخ بدهند و امواجی را به مغز ارسال کنند. پیشرفت‌های دیگر از قبیل پوست الکتریکی که در این پروتزها مورد استفاده قرار می‌گیرند به افرادی که از آن‌ها استفاده می‌کنند کمک می‌نماید درد یا لمس شدن پوست خود را احساس کنند. اگر خود شما یا یکی از اعضای خانواده یا دوستان شما دچار قطع عضو شده است و به پروتز دست یا دست مصنوعی فکر می‌کند باید به متخصص ساخت پروتز مراجعه کند تا عضو باقیمانده را بررسی کند و اقدامات لازم را برای طراحی و ساخت پروتز دست انجام دهد. آشنایی با نحوه عملکرد دست و انگشت دست به شما کمک می‌کند موضوع استفاده از پروتز دست و انگشت را بهتر درک کنید.

مرجع مقاله: www.orped.ir